3.1.2016

Pitkä oli matka

Joskus matka tuntuu pitkältä ja joskus ei. Tällä kertaa matkaa ovelta ovelle tuli tasan 29 tuntia. Vaikka matka oli ajallisesti pitkä, siltä se ei kuitenkaan tällä kertaa tuntunut.

Iskimme kotona oven kiinni torstai aamusella kello 07.30 ja otimme TKL:n bussin alle ja suuntasimme Onnibussin pysäkille. Tällä kertaa voimme käyttää Onnibussia koska meillä ei ollut isoja laukkuja mukana kuin 1. Ensi kerralla emme sitten enää voikaan käyttää Onnibussia koska laukkuja on enemmän...

Ostimme liput kuukautta etukäteen ja maksoimme yhteensä 2 lipusta 7 euroa. Bussi suuntasi Helsingin Kampin linikka-asemalle. Niinpä siis mekin. Ei ollut Onnibussista valittamista.

Kampista siirryimme Forumiin Thaimaalaiseen ravintolaan syömään buffetti, koska emme syöneet aamupalaa. Ihan ok tuokaa oli. Pyöriskelimme Forumissa vähän noin muutenkin aikaa kuluttaaksemme.

Hesasta menimme lentokentälle Finnairin citylentokenttäbussilla vai mikä nyt olikaan nimeltään... Hirveästi teki mieli kokeilla uutta lentokenttäjunaa mutta matkalla lukasin kokemuksia siitä niin jäi kokeilematta kun ei ollut saanut kauhean hyviä "pinnoja" ruuhkaisuudesta. Ja sitä paitsi olisi ilmeisesti joutunut vielä kävelemään pitemmän matkaa kun jotkut portaat eivät olleet vielä valmiita :D Selityksiä...

Lentokentällä check-in olikin todella helppoa kun olimme  tehneet sen jo kotona edellisenä päivänä ja vielä kun Tuomon Finnairin bonuskortti oli noussut SILVER tasolle, niin voimme käyttää business check inniä! Tunsi heti olevansa parempi immeinen kun pääs kaikkien niiden 7 ihmisen ohi jotka olivat jonossa economyluokkaan, :D

Lentokentällä oli taas aikaa tsiikailla kaikkee kivaa ja kallista. Su vahingossa  tapasi kaverinsa Tampereelta joka oli muuttanut Helsinkiin  ja olikin nyt töissä kentällä. Hänen ansiostaan tulikin ostettua uutta dödöö Tuomolle :D

Meidän lennon alkuperäinen lähtöaika oli kello 17.00 ja boardingin piti alkaa kello 16.20. Kello tuli 16.20 ja mitään ei kuulunut. Vasta siinä kello 16.30 kuului kuulutus että boarding myöhästyy 5-10 minuuttia. Olimme siis siinä vaiheessa jo 10 minuuttia myöhässä... Noh tätä tosi hyvää ja informoivaa kuuluttelua jatkuikin reilun tunnin ajan ja pääsimme loppujen lopuksi matkaan kello 18 jälkeen... Loppujen lopuksi kapteeni ilmoitti että jäänestojärjestelmän  valot vilkkuivat vähän liian paljon että oli pakko tehä jotain. Kabiinin puolellakin oli jotain ongelmaa ollut. Mutta varmaan aika likellä käytiin että lento olisi peruttu kun kohta olisi paukkunut lentoemojen työajat yms.

Tämä Finnairin uusi Airbus A 350... Niin kuin aikaisemmin tulikin mainittua, "pohjapiirros" on uusi, enää ei reunassa voi istua kahdestaan. Meidän viereemme siihen ikkunapaikalle tulikin sitten istumaan vanhempi herrasmies, joka alkumatkasta olikin ihan kivasti, sitten jonkun lentotunnin jälkeen rupesi maistelemaan erinäisiä juomia ja lopulta sammahti. Sitten joku tunti ennen laskeutumista heräsi koomastaan ja kaatoi juomat päällensä.

Koneen istuimet olivat aika huonot meidän molempien mielestä. Meillä molemmilla oli selät kipeät lennon jälkeen. Tätä ei ole ennen tapahtunut. Ruoka oli ihan helvetin pahaa. Sekä Su:n muslimi ruoka että Tuomon normi ruoka. Henkilökunta edes noteerannut vuoden vaihtumista mitenkään. Mutta oli myös jotain hyvääkin. Ilmastointi oli the best ja viihdejärjestelmä oli kanssa tosi hyvä.Tosin varat olivat varmaan loppuneet ennen tekstityksiä, koska lähes missään tallenteessa ei ollut Suomalaisia tekstityksiä. Eikä kyllä juuri muunkaan kielisiä.

Saavuimme Suvarnabhumin lentokentälle sen tunnin verran myöhässä mitä olimme jo lähtiessäkin. Normaalisti muodollisuudet rajalla kestää vähintään sen 1.5 tuntia kävelyineen mutta tällä kertaa pääsimme molemmat suoraan läpi rajavartijan passin tsiikailusta ja leimauksesta, meni siis yhteensä sen 20 minuuttia! Kassitkin tulivat kentän uumenista tosi nopeasti. Thaimaan tulli... Noh, sitähän ei olekaan. :D

Tuloo niin pitkä tarina, että jatketaan toisella kertaa!