8.1.2016

Valitusta...

Aamupäivällä suuntasimme Phuketin kaupungin kalanmyyntipaikalle. jonka ulkopuolella toimii samalla Phuketin songthaew (tämä Thaimaalainen bussi) pääkällopaikka, ns. bussiasema. Täältä Su osti kilo tolkulla sokeria ja jotain muuta ruokatavaraa. Sitten rupesimme että miettimään että mitähän tuota tekis ja päätettiin että koska on niin kuuma, let's mennään Central festival ostarille. Meidän piti mennä syömään Mark Wiensin suosittelemaan ravintolaan mutta päätimme siis toisin. Etsimme persuksiemme alle oikean bussin ja kävi taas hyvä tuuri kun sen suurempia odotteluja pääsimme liikenteeseen. Ostoksemme annoimme Su:n vanhempien mukaan, he veivät ne Chalongiin ja haemme ne sieltä joskus myöhemmin.

Ostarilla yritimme mennä leffaan mutta emme voineet, koska bussi aikataulut eivät käyneet yksin leffan kanssa. Su kävi kiertelemässä (kalliita) vaatekauppoja. kauppoja joihin meillä ei varmaan ikinä tule olemaan varaa. Onhan se toisaalta hyvä olla haaveita :D

4 tunnin kiertelyn jälkeen ajattelimme, että josko lähdettäs kotio. Tässä tulee sitten taas tämä asia, mistä emme ole ikinä tykänneet Phuketissa... TAXIMAFIA. Normaalisti on jokin päättävä elin, joka määrittelee millainen voisi olla hyvä julkinen liikenne tiettyihin paikkoihin, Phuketissa se on tämä taximafia. Se määrittelee näiden bussien reitit ja aikataulut milloin ne voivat kulkea. Viimeiset bussit taitavat lähteä kello 18, tästäkään ei nyt ole aivan tarkkaa aikaa varmaan kelläkään tiedossa.

Taximafia määrittelee että bussit eivät voi kulkea rannalta rannalle, vaan niiden pitää tietyn rannan ja Phuketin kaupungin väliä. Jos haluat mennä esim. Karon beachiltä Patong beachille, nopeiten sinne pääsee käyttäen "taksia", joka maksaa päivällä varmaan 400 batia/suunta, illalla ehkä tuplasti. Matkaa tulee 7 km.

Mutta jos haluat mennä bussilla, sinun pitää ottaa bussi Karon beachilta Phuketin kaupunkiin. Sitten Phuketin songthaew bussiasemalla pitää vaihtaa bussiin, joka menee Phuketin kaupungista Patong beachille. Hintaa tulee varmaan 80 batia/suunta mutta aikaa menee helposti 2 tuntia / suunta. Matkaa tulee ehkä n. 30 km... Kyllä tuntinopeudeksi tulee se 15 km/h odotteluineen ja ottaen huomioon kuinka  vanhoja nuo bussit ovat, niin eivät taida paljon kovempaa kulkea kuin alamäessä.

Noh, se siitä sitten. Odottelimme songthaewia ja eihän sitä näkynyt. Sitten tulee pinkkibussi ja hyppäämme kyytiin, hinta on 15 batia. Tämä bussi on taas niitä Phuketin erikoisuuksia... Pinkkibussi kiertelee jossain aivan hornantuutissa keskustan ulkopuolella siellä sun täällä. Eihän me sitä muistettu että se kiertelee niin paljon... Kyllähän se sitten joskus siihen bussiasemalle tulee, aikaa vaan ei tiedä että milloin. Taisimme pomppia ja heilua reilun tunnin tässä kyydissä ja sitten löysimme itsemme Phuketin bussiasemalta. Ahdoimme itsemme täyteen songhtaewiin joka suuntasi Chalongia kohti, kävimme uimassa, ostimme ruokaa ja menimme nukkumaan.