14.1.2018

Kanchanaburi, day 3

Viimeinen kokonainen päivä alkoi aamupalalla ja "pienellä" twistillä... Matkalla aamupalalle huomasimme että ulkona on ihan prkleen kylmä. Aamupala paikkakin on kokonaan ulkosalla, ei 4 seinän sisällä. Aamupalaa syödessä katselin kuinka paikalliset ihmiset pistivät lisää vaatetta päälle ja valittivat kylmyydestä. Kieltämättä jopa minulla meni aina välillä vilunväreitä selkäpiitä pitkin. Tuuli hieman ja lämpötila kännykän mukaan oli 22 C...

Meidän suunnitelmamme oli mennä heti aamusta Erawanin vesiputouksille. Mutta kun katsoi tätä toimintaa ympärillä niin sanoin ettei meidän nyt näin aikaiseen kannata mennä kun kaikilla on noin kylmä. Sitten sain kuulla että mennäänpäs eläintarhaan tjms. paikkaan. Eipä siinä, siinähän se on melkein "matkan varrella" sinne vesiputouksille, joten eikun menoks!

Kanchanaburi open zoo & camp oli paikan nimi. Minä sain tietää nimen vasta kun olimme lähteneet paikasta. Päästiin lipunmyyjälle, se suuttui meille kun oli myynyt ulkomaalaiselle Thaimaalaisen lipun hinnan. Minä maksoin 550 batia (15€) ja Thaimaalaiset 5€. Su:n sisko oli vain ilmoittanut että saataisko 4 aikuisten lippua ja siitähän se soppa alkoi... Siinä tikettilippujen myynnin edessä oli sitten pieniä häkkejä joissa oli kussakin häkissä eri ikäisiä tiikerin? pentuja joita voi käydä silittelemässä 15€ lisähintaa. Tämä näky pisti kyllä mielen matalaks...

Näissä häkeissä oli ainoa informaatio koko paikasta mitä saatiin... Tässä vaiheessa Su oli jo etmitvit, miks ei oo informaatiota missään? Palloiltiin siellä aikamme (Thaimaalaiset eivät tosiaankaan kehtaa kysyä informaatiota sitten millään) ja katseltiin mitä muut tekee... Tosin he olivat aivan yhtä pihalla kuin mekin.

Loppujen lopuksi siihen ilmestyi jotakin busseja joissa oli avonaiset ikkunat ja jossakin olimme nähneet kuvan että ihmiset syöttivät eläimiä näistä ikkunoista. Eli rymisteltiin siihen bussiin ja kappas, se sattuikin olemaan oikea tapa ja paikka tehdä tämä asia! Eli meillä ei siis ollut mitään tietoa mistään mitä täällä niinkuin tehdään.. Paitsi että sisällä oli jopa englanniksi suuret varoituslaput "sulje ikkunat kun saavumme lihansyöjien aitaukseen"... OK

Vihdoin ja viimein bussi läksi liikenteeseen ajoi eteenpäin aidan eteen. Sittenpä se aita rupesi aukeamaan. "ahaa, tää on tämmönen jutska". Eli ideana oli ajaa sillä bussilla aitauksen sisään, portti meni kiinni ja aitauksessa olevat eläimet tulivat syömään meidän ojentamia ruokia. Jäi muuten sanomatta että siinä lipunmyynnin yhteydessä oli myynnissä porkkanoita 4 astiaa/5€ (ehkä n. 0.5 kiloa porkkanaa). Ihan ketunmoista rahastusta kyllä.

Mutta enivei, ekassa aitauksessa oli jotain peuroja, seuraavassa taisi olla karhuja ja tämän jälkeen taas joitain peuroja. Järjestystä ja kaikkia eläimiä en muista mutta siellä oli vielä peuroja, tiikereitä,peuroja, leijonia, peuroja ja viimeisenä aivan ihastuttavia kirahveja ja seeproja. Aivan muikkeleita elukoita ne kirahvit kyllä!

Tästä osasta eläintarhaa pitää sanoa että yllättävän hyvin hoidetulta näytti kyllä. Eläimillä oli hurjan paljon tilaa ja noin eläintarhan asukeiks näyttivät hyvinvoivilta. Bussikuskimme sanoi Su:lle kun oli laittamassa ikkunoita kiinni tullessamme karhun aitaukseen että elä suotta laittele niitä kiinni, ei ne mitään tee...

Tämän aitaus kierroksen jälkeen bussi vei meidät johonkin parkkipaikalle. Tiedossamme oli että 45 minuutin päästä alkaa joku elefantti show jossakin. Su kysyi kuskilta että mitäs nyt? Kuski sanoi, että hypätkää tuohon traktorin perävaunuun niin se vie teidät perille. No se vei meidät sitten takaisin sinne lippujenmyynnin luo... Tässä vaiheessa jopa meidän porukka rupes kyselemään että mitäs nyt meidän pitäs mennä elefanttishowta kahtomaan? "Jaa, mitäs te täällä teette, menkään tuonne päin!" Ja sormi osottaa sinne mistä just tultiin.............. Noh, menimme sitten sinne takaisin ja sisäänpääsyhän oli 30 metrin päässä siitä mihin bussi oli meidät jättänyt...

Tässä osaa eläintarhaa oli sitten sitä valitettava normaalia toimintaa, eläimiä oli ahdettu aivan järkyttävän pieniin häkkeihin. Ei paljoa innostanut katsella, lapset kävivät juottamassa vuohia ja syöttämässä peuroja.

Tässä osassa oli kuitenkin edes jonkinmoiset kyltit joten osasimme suunnistaa sinne norsujen näytöspaikalle. Siinä vieressä sattui olemaan krotiilinnäytössä paikka jossa oli show menossa. Menimme sinne istumaan ja muutaman minuutin jälkeen oli pakko lähteä pois kun ei vaan tuntunut oikealta istua siellä. Se tyyppi vielä keräsi rahaa koko ajan katsojilta.

Sitten menimme katsomaan niitä elefantteja. Elefantti show alkoi sillä että että kaksi fanttia olivat kärsistä kiinni toisissaan ja halukkaat saivat mennä istumaan kärsän päälle ja sitten sai ottaa valokuvan. Tämä oli ilmaista mutta lahjoitusta toivottiin...

Sitten norsut "hieroivat" vapaaehtoisia, taisi olla 3 aikuista. Tämän jälkeen norsut ottivat korit kärsiinsä ja rupesivat pyytämään rahaa. Näytös oli siinä! Siis 100% sitä että antekee rahhoo! Ja sitähän katsojat tekivät... Korit olivat _TÄYNNÄ_ rahaa... Siinä vaiheessa tuli vaan mieleen että ihan sama mitä jossain Suomessa huudellaan että älä mene tuommoisiin paikkoihin, tuet vaan niitä ja sun takia paikat pysyvät auki ja eläimiä kohdellaan huonosti. Ihan sama, kun näki miten paljon tämänkin reissun aikana joka helvetin paikasta rahaa nyhdetään kaikesta ylimääräisestä ja paikalliset siitä maksavat niin mun 15€ ei tunnu missään, ei sitten yhtään missään. En olis tänne mennyt jos olisin etukäteen tiennyt millainen paikka tämän on. Se bussikierros oli ainoa hyvä asia mitä tästä paikasta kehtaa sanoa.

Noh mutta tämän jälkeen sitten suunnistettiin sitten Erawanin vesiputouksille. Olimme siellä siis Su:n kanssa vajaa 6 vuotta sitten meidän häämatkalla ja vähän sen takia tultiinkin tänne käymään. Silloin oli toukokuu ja lilluimme putouksilla vedessä tuntitolkulla. Nyt oli siis Thaimaalaisittain järkky kylmä tammikuun päivä ja vesi oli _KYYYYYYYLMÄÄÄÄÄ_. Su ei edes mennyt lantiota syvemmälle veteen ja minäkin siellä vaan muutaman minuutin uiskentelin. Lisäksi oli vielä lastenpäivä, eli Thaimaalaiset pääsivät ilmaiseksi sisälle tähän kansallispuistoon, minä maksoin tottakai 300 batia (8€). Ja tämähän tarkoitti että siellä oli porukkaa vaikka kuinka. Eli tästä reissusta ei jäänyt jälkipolville mitään kerrottavaa... :D Eikä kun onpas! Siellä putouksessa oli kaloja jotka söivät jalkojen ihoa. Ai että teki Gutaa!

Vielä ennen takaisinpaluuta kävimme Srinagarindin padon päällä seisomassa. Oli kyllä nätit maisemat, se pitää sanoa. Tämän reissun ehdottomasti paras juttu! Sitten ajettiinkin reilu tunti takaisin hotellille, käytiin syömässä ja tämä herra painui suoraan nukkumaan.Huomenissa palaammekin takaisin Bangkokiin ja siitä päivästä varmaan olekaan mitään kertomista.

Tämmöstä tällä kertaa. Katellaan ens kerralla!