20.1.2018

Veneilyä

Eilen perjantaina suunnitelmissa oli lähteä ostamaan Khao San roadin likelle naam prikkiä. Se on semmoista ruuan päälle laitettavaa "lisäkettä" joka on hieman tulista. Tosin Thaimaalaiset varmaan sanoisivat että "eipä oo tulista ollenkaan"...

Vaikka Khao San road on yksi Bangkokin suurimmista turistipaikoista niin sinne on "todella" vaikea mennä. Sinne ei mene suoraa paikallisliikennettä juuri lainkaan, ainakaan näiltä meidän kulmilta. Eli meidän suunnitelma oli, että otetaan BTS Saphan Thaksin asemalle ja sieltä sitten veneella mennään Chao Praya jokea pitkin lähelle Khao San roadia ja sitten kävellään loppumatka.

Junalla pääsimmekin venelaituriin ja siellä huomasimme että eihän siellä ole muuta kuin turistivene karttoja. Eli sai sellaisen mielikuvan, että tämä laituri olisi vain turistiveneille. Eihän siinä muuta mutta hinnassa on vain 10 kertainen ero. Normaali venematka maksaa 15 batia, turistiveneellä 150 koko päivä.

Noh, kuitenkin löysimme loppujen lopuksi oikean laiturin ja odottelimme venettä ehkä parikymmentä minuuttia. Odottelun jälkeen venhomme saapuikin ylävirtaan puksuttaen. Veneen lähdettyä liikenteeseen niin se oli pakattu siis _TODELLA_ täyteen matkustajia. Vaikka veneessä olisi ollutkin suurin sallittu matkustajamäärä niin se oli todellakin ylitetty. Näissä veneissä moottori on veneen takapäässä keskellä lattiaa. Siis matkustajat seisovat moottorin ympärillä. Ja tämä moottori tuottaa todellakin lämpöä kabiiniin ja välillä tuntui että ilmainen hieronta oli todellisuutta. Värinää koneessa siis "hieman". Todella turvallisen oloista matkustamista... Pysähdyimme matkanvarrella ehkä tusinan kertaa ja joka kerta tuntui että sisään pukkasi enemmän ihmisiä kuin poistui. Ainakin matkan aikana lipunmyyjän huuto koveni koko ajan ja hän huuteli (ilmeisesti) että siirtykeehän eteenpäin. Hänen huudoistaan ei juuri kukaan kyllä saanut mitään selvää...

Kun vihdoin ja viimein pääsimme omaan päämäärään ja pääsimme turvallisesti maihin totesimme molemmat yhteen ääneen "ei enää ikinä". Aika hyvin summaa tuo toteamus meidän kokemuksemme. Su oli jopa niin järkyttynyt että meidän piti mennä Burger Kingiin jäähdyttelemään ja Su osti limsaa!!!! Ei ikinä ennen vapaaehtoisesti ole näin käynyt! :D

Täältä laiturilta kävelimme Nittaya Thai Curry kauppaan Su:n entisen työpaikan ohitse. Kun Su oli siellä töissä, sen nimi oli Happy House. Edellisellä kerralla kun kävelimme ohi sen nimi oli Happio. Nyt paikan nimi oli Khao San art hotel... Tjms. Rakkaalla lapsella on monta nimeä?! Kun olimme ostaneet ostoksemme, 2 kiloa 1700 batia ( 40€) niin otimme taksin allemme Siam One ostarille koska Su halusi syödä Som tam salaattia. Su tilasi salaattinsa ja se tuli niin tulisena että hän joutui kysymään tarjoilijalta että montako chiliä tähän on laitettu kun ei tätä pysty syömään? Tarjoilija tuli sitten siihen vaan että anteeksi, tuon uuden salaatin. Hän toi ja vielä ilman lisämaksua. Hyvää palvelua vai luultiinko että ulkomaalainenkin syö ja laitetaan vähän lisää tulisuutta. Emme ole nimittäin aikaisemmin kuulleet tälläisestä palvelusta...

Menimme kotiin BTS:llä ja vaunuissa on inforuutuja jossa pyörii mainoksia. Olimme aikaisemmin nähneet mainoksen jossa mainostettiin Lumpinin puiston jotain tapahtumaa. Lumpinin puisto taitaa olla Bangkokin suurin puisto ja on vain 1 pysäkin päässä meidän hotellista. Ja juuri Lumpinin puiston kohdalla näimme taas saman mainoksen ja mietimme että pitäisikö mennä. Päätimme kuitenkin, että menemme hotellille lepäilemään ja katsellaan illemmalla uudestaan kun ei ole niin kuumaa silloin enää.

Illalla sitten läksimme puistoon hieman epäilevällä mielialalla. Kokemustemme mukaan nämä markkinat/torit ovat toistensa kopioita joissa kaikilla on niitä samoja tuotteita vieri vieressä. Mutta tämä tapahtuma oliki aivan jotain muuta! Täällä oli Thaimaa jaettu ilmansuuntien mukaan ja joka ilmansuunta oli saanut oman alueensa puistossa. Täällä lähes kaikki myyntipisteet olivat erilaisia ja niitä oli aivan järkyttävä määrä! Ne eivät loppuneet sitten millään vaikka kävelimme ja kävelimme. Normaalisti nämä ovat osaltamme ohi 15 minuutissa mutta täällä olimme 2 tuntia ja emme tainneet keritä käydä edes joka ilmansuunnassa. Pitää kyllä sanoa että tämä ulkoilmatapahtuma oli paras missä olen itse käynyt Thaimaassa ollessa. Ehkäpä koko elämän aikana. Ainoa huono puoli oli ihmismäärän paljous, olimmehan keskellä Bangkokia. Mutta positiivisempaa kokemusta päivän päätteeksi ei voi enää kuvitella.

Tämmöstä tällä kertaa. Katellaan ens kerralla!