19.4.2017

Näköalapaikkojen kiertelyä

Eilen varattiin kuski ja auto tälle päivälle että pääsisimme kiertelemään Phuketin nähtävyyksiä jotka kiinnostavat meitä. Ja koska tämä saari on kuitenkin suht iso ja autoja täynnä, niin ei ole mitään järkeä yrittään tehdä tätä samaa songtheaw busseilla. Näinpä siis päädyimme vuokraamaan sekä auton että kuljettajan. Meistä kumpikaan kun ei ole tarpeeksi hullu ajamaan täällä itse...

Kuskin saavuttua sovittuun aikaan klo 11, suuntasimme suoraan Phuketin akvaariolle ja tarkoituksena oli syödä siinä samassa Sawasdee ravintolassa johon ihastuimme 5 vuotta sitten. Siinä ravintolassa pelkästään ruoka ei ollut hyvää vaan siinä oli myös panostettu viihtyvyyteen. Mutta kun saavuimme ravintolalle, niin eihän se auennut kuin vasta puolen tunnin päästä. Prkl. Onneksi siinä vieressä oli auki toinen ravinteli mutta eihän se samaa asiaa ajanut kuitenkaan. Tosin samat näkymät on kummastakin ravintolasta. Menimme siis syömään Blue wave ravintolaan, jossa ruoka oli ihan hyvää vaikkakin osa ruuasta pyydettiin ei tulisena mutta kyllä tuo Su:n niistelystä ja valittamisesta päätellen oli hyvinkin tulista. Pyysimme myös kuskimme mukaan syömään ja hän vain naureskeli Su:n niistelyistä.

Ruuan jälkeen menimme Rang hillin näköalapaikalle. Täältä oli näkymät Phuketin kaupungin ylle ja ehkä koko reissun suurin yllätys että kuinka hyvät näkymät sieltä oli. Täällä tuli vietettyä ihan yllättävän paljon aikaa, sillä söimme jäätelöt (Su halusi, tarkoittaa että oikeasti on kuuma :D) ja kahvilassa joimme itsemme viileäksi. Kiva "yllätys" olivat myös apinat joita pyöri ja hyöri parkkipaikan seutuvilla. Meillähän ei ole näistä veijareista kauhean hyviä muistoja, heidän heimoveljethän varastivat meidän ruuat Kanchanaburin vesiputouksilla 5 vuotta sitten...

Rang hillin näköalapaikalta suuntasimme Big Buddhalle, elikäs Ison Buddhan patsaalle. Tällä paikalla on jonkinmoinen merkitys Phuketilaisille Buddhalaisille, meille tämä paikka oli vain näköalapaikka näköalapaikkojen listalla. Iso buddha sijaitsee periaatteessa keskellä Phuketin saarta, joten täältä on tosi hyvät näkymät joka puolelle Phuketin saarta.Täällä on myös Buddhalaisia pappeja, munkkeja.Vaikka Su ei ole enää kauhean uskonnollinen, hän halusi että munkki siunaa meidät. Niinpä kävimme munkin siunauksessa. Tosin tämä siunaus tuntui enemmän sellaiselta jota tarjotaan liukuhihnalta turisteille. Tästä siunauksesta saimme kuitenkin munkkien itse tekemät rannenauhat. Pudottelimme myös kolikoita astioihin, tämän pitäisi tuoda hyvää onnea elämälle. Su oli käynyt täällä jo monta kertaa, niin hän ei ollut kauhean innostunut paikasta. Matka tänne ja etenkin pois täältä menee siksakki tietä pitkin, jossa oli välillä aika hiuksia nostattavia tunteita koska samassa alamäessä ajeli ATV ryhmiä mönkijöillään. Ajajathan ovat siis turisteja jotka saattavat ajella moisella vehkeellä ensimmäistä kertaa. Mutta vaikka alamäki oli välillä aika jyrkkä niin onneksi meidän autossa kuitenkin oli hyvät jarrut.

Isolta Budhalta suuntasimme Karonin näköalapaikalle. Täältä on hyvät näkymät Katan ja Karonin rannoille. Kuvassa lähimpänä on Kata noi ranta ja keskellä Kata Yai. Ylimmäisenä on "meidän" ranta, Karon beach. Eli aina kun olemme "rannalla" olleet, Karon beach on ollut meidän paikka. Eipä tässä paikassa oikein muuta ollut, kunhan vain istuskeltiin, katseltiin toisia turisteja ja nautiskeltiin näkymästä ja lomasta.

Viimeisenä paikkana oli sitten Promthepin niemi. Tämä oli se paikka mitä olin itse odottanut koko päivän ajan sillä täällä on kuulemme ehkä Thaimaan paras paikka katsella auringonlaskua. Eikös se sitten se aurinko mene pilvien taakse kun oli aika laskeutua makkoomaan. Enpä olisikaan sitä halunnut katsella Su:n kanssa. Tätä lähemmäksi ei päästy sitten auringonlaskua tänä päivänä, Mutta täällä oli jokatapauksessa aivan himona porukkaa, ja pääasiassa vielä paikallisia. Turisteja oli todella vähän. Vaikkakaan turistikausi on jo loppunut niin siitä huolimatta turisteja oli todella vähän.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tästä päivästä jonkinmoinen yhteenveto:
Ekat 3 paikkaa olivat todellakin kaiken "vaivannäön" arvoisia, Karonin näköalapaikka oli vähän "mjöh" ja Promthepin niemi todellakin oli pettymys koska odotti edes jonkinmoista auringonlaskua. Mutta kun ei niin ei, luonnonvoimille mekään emme voi mitään.

Tilasimme kuskin ja auton Mr. Alexilta (samalta tyypiltä jolta tilasimme taksin lentokentältä hotellille) hintaan 2000 bathia (55€) sisältäen kaasun/bensan autoon. Pyysimme englantia puhuvaa kuskia, emme semmoista saaneet. Kai hän jotain ymmärsi kun yritin puhua hänen kanssaan mutta Su hoiti lähes kaiken kommunikoinnin. Sillä tavalla harvinainen kuski noin Thaimaalaiseksi kuskiksi, että hän ei hurjastellut ja yrittänyt rikkoa nopeusennätyksiä. Oli edes jonkinlainen järkipäässä. Mutta ei häneltä mitään muuta saanut kuin ratinpyöritystä. Ei juurikaan puhunut edes Su:lle mitään. Kun katseli muiden turistien kuskeja, niin he olivat mukana näköalapaikoilla ja edes yrittivät jutella yms.

Ja lopussa jäi vähän paha maku suuhun kun tuntui että hän yritti kusettaa meitä viimeisen paikan sijainnissa. Minulle homma olisi mennyt täysin läpi mutta Su sanoi että emme ole oikeassa paikassa. Halusimme nimenomaan mennä Promthepin niemelle ja hän vei meidät Promthepin niemeä edeltävälle niemelle. Onneksi Su oli käynyt siellä aikaisemmin ja tiesi mikä oikea paikka on.

Mutta ei sillä tavalla voi valittaa, 55€, 8 tuntia ja n. 80 kilometriä. Ja ottaen huomioon kuinka paljon jouduimme seisomaan ruuhkassa. Säästimme harmaita hiuksia ja monta stressitöntä "matkustus"päivää jos olisimme halunneet nähdä nämä omine kyytinemme.

Ja vaikka olimme matkanneet autolla koko päivän, olimme suht väsyneitä kun pääsimme hotellille, söimme ja tietysti kävimme uimassa. Mitenkäpä muuten sitä päivän voisi päättääkään?